Søk i arkivet
  Den enes død, den andens brød:

Tre travle dage i januar
Da nyheden om Coast Airs konkurs nåede frem til Widerøe, blev der arbejdet hurtigt for at overtage konkurrentens rute til København. Få her et indblik i, hvad der skete, da man øjnede muligheden for en god forretning, som samtidig affødte, at Widerøe startede på Rygge.

Det er nemt at kommunikere i det åbne kontorlandskab i Osloforstaden Fornebu, hvor den kommecielle stab af medarbejdere hos Widerøe holder til. Der er ingen vægge, der adskiller medarbejderne, og de sidder tæt på hinanden, så staben kan handle hurtigt.
"[bilde]"
Afstigning på Sandefjord lufthavn (Oddgeir Tørresdal)

Det er gruppens fornemste opgave at overvåge, hvor mange bookninger der bliver foretaget hos selskabet. Man regulerer billetpriserne, så udbud og efterspørgsel matcher hinanden, og man derved opnår den mest favorable pris. Desuden bruges der også tid på at holde øje med, hvad der ellers sker i det skandinaviske flymarked, så man kan være klar til at rykke, hvis der lige pludselig opstår en mulighed for at komme ind på en ny rute.

"[bilde]"
Terje Skram  er vice
president for network
& pricing i Widerøe
(Widerøe)
Det var lige præcis, hvad der skete den 23. januar, hvor Coast Airs ejere måtte meddele, at man ikke kunne drive forretningen videre. Der var simpelthen ikke flere penge i kassen, og det betød, at eksempelvis ruten Haugesund-København blev nedlagt.

- Jeg kan huske, at jeg blev overrasket over, at de gik konkurs. Vi havde i flere år vidst, at de ikke tjente penge, men at det lige var den dag, investoren lukkede kassen i, overraskede os, fortæller vice president for network og pricing hos Widerøe, Terje Skram. Han tænkte straks, at der kunne være mulighed for at gøre en god forretning.

"[bilde]"
Klart for Coast Airs første
afgang til København
(Oddgeir Tørresdal)

- Det var mig og to andre, der rykkede meget hurtigt. Allerede om formiddagen (mindre end ti timer efter Coast Airs konkurs, red.) satte vi os ned og fik lagt en slagplan for, hvordan vi skulle gribe det an at overbevise vores ledelse om, at her var der muligheder. Vi har gode analyseværktøjer, hvor vi kan programmere vores computere med informationer. Så vi kunne hurtigt fodre den med oplysninger og finde ud af hvad der skulle til for at opnå break even. Vi arbejdede til godt ud på aftenen, og da arbejdsdagen var slut, havde vi en businesscase. Det er sjovt, og der er ingen der siger, de ikke gider, når sådan noget sker, fortæller Terje Skram.

Dag to blev brugt til at tjekke med flyvepladschefen på Rygge, der sagde ok til, at Widerøe kunne lande første gang allerede godt to måneder senere. Der blev også ringet rundt til operative og tekniske afdelinger i Widerøe, og de var også med på at rykke hurtigt, så man var klar til opstart 30. marts. Så om aftenen blev den dugfriske businesscase sendt til cheferne med en positiv anbefaling.

Næste morgen, den 25. januar, var der indkaldt til ekstraordinært ledermøde, hvor Widersøes administrerende direktør Per Arne Watle var til stede.

"[bilde]"
Widerøe-chef
Per Arne Watle
(wideroe.no)
Han og økonomidirektøren stille alle mulige slags spørgsmål, der kunne gennemhulle gruppen arbejde, men da der var gået en time, besluttede Per Arne Watle sig for at give det et go. Samme aften, mindre end tre dage efter meldingen om konkursen, gik man ud i pressen og meddelte, at Widerøe overtog Coast Airs rute fra Haugesund til København.

- Der er ikke mange lag i organisationen hos os, så der er en god fleksibilitet. Vi skulle ikke spørge en bestyrelse, og vores markedsundersøgelser havde vi så at sige i skuffen, så vi var klar. Efterfølgende har jeg også hørt, at der var andre, der havde tænkt sig at overtage Coast Air-ruten, men det blev altså os, og i dag er vi fornøjet med udviklingen i passagertallet, siger Terje Skram.

Han fortæller også, at Haugesund-København blev startskud til Widerøe på Rygge. Det var nemlig nødvendigt at dedikere et helt fly til Haugesund-København-ruten og for at sikre en optimal udnyttelse af det, blev det besluttet, at flyet også skulle bruges til en tidlig opstart af ruten Rygge-København.

Relaterede artikler:

"[bilde]"
Stewardesse Anne Brubakken ønsker velkommen ombord  hos  Widerøe (Oddgeir Tørresdal)


 Relaterte artikler:
Widerøe legger ned Molde - København
19.08.14 09:39
Widerøe flyr Torp-Evenes i sommer
27.02.14 17:36
Widerøe med sommerrute Trondheim - Tromsø
27.02.14 14:45
Widerøe forlenger Bergen-Tromsø til Kirkenes
29.01.14 14:14
Widerøe åpner ny rute mellom Bergen og Ålesund
23.01.14 15:54
Widerøe først i Norden
23.09.13 06:02
Widerøeruter fra Stavanger til Molde og Tromsø
05.09.13 23:07
Widerøe satser på Kristiansand
19.08.13 16:04
Widerøe starter Kristiansand - Trondheim
04.06.13 11:51
Widerøe med direkterute Molde - København
21.05.13 09:04
Ny helårsrute Torp - Tromsø
14.05.13 17:31
Widerøe vurderer Skien - Stavanger
03.05.13 08:55
Nye Widerøe-ruter: Bergen – Bodø og Bergen – Tromsø
30.04.13 23:17
Widerøe starter Stavanger - Florø -Kristiansund
12.04.13 22:31
Ingen lørdagsfly Oslo - Røros
28.03.13 12:15
Widerøe med ruteplaner Florø - Kristiansund
11.03.13 07:42
Widerøe vinner Finnmark og Nord-Troms
28.02.13 10:38
DAT møtte Samferdselsdepartementet i retten
07.01.13 02:08
Widerøe øker på Torp - Stavanger
16.11.12 20:37
4300 mennesker vil på Widerøefest: - Vi har et "problem", sier flyselskapet
12.10.12 12:23
Widerøe vant anbudet på Røros - Oslo
20.09.12 09:22
Widerøe flyr til Transilvania - Draculas hjemland
12.05.12 09:32
Widerøe på midlertidig avtale i Florø
01.04.12 02:02
- DAT kunne ikke starte opp 1. april", sier Kleppa
23.03.12 15:59
Widerøe vant tilbake Florø
19.01.12 14:34
Widerøe "comeback " på Haugesund - København
30.10.11 14:01
- God respons på Haugesund - København"
18.09.11 11:04
Widerøe starter to nye direkteruter: Oslo-Sandnessjøen og Brønnøysund - Bergen
09.09.11 10:32
Widerøe tilbake på Haugesund-København
09.08.11 12:33
Direkterute mellom Tromsø og Svolvær
02.06.11 22:51
CRJ900 settes inn på Trondheim - København
31.05.11 00:22
Skien - Stavanger neste for Widerøe ?
29.03.11 00:10
Widerøe har passert 20.000 på Facebook
24.02.11 17:25
Direktefly Oslo - Sandnessjøen
18.02.11 10:54
Widerøe starter opp på Geiteryggen
25.01.11 15:59
Widerøe har passert 9000 på Facebook
20.12.10 06:04
Direktefly Tromsø - Lofoten
04.10.10 13:22
Widerøe utvider Trondheim-København
08.09.10 09:38
- Widerøe best i verden"
06.09.10 06:25
Widerøe starter Trondheim-Kristiansund
09.07.10 09:06
Tre daglige Widerøeavganger Brønnøysund - Oslo
05.07.10 09:36
Widerøe åpner fire nye ruter
27.05.10 10:22
Widerøe starter direkterute Brønnøysund – Oslo
04.03.10 17:57
Widerøe tar over Vestlink-produksjonen i SAS
15.02.10 12:46
Widerøe var punktligst i Nord- Europa
05.02.10 08:45
Direktesuksess for Widerøes juleruter
16.12.09 13:25
Widerøe-dugnad for kreftsyke barn
24.09.09 12:13
Tidenes beste juni for Widerøe
07.07.09 14:31
Direktefly Sandefjord – Nord-Norge
05.05.09 08:36
Bestill flybilletten på mobil
29.04.09 22:43
Direkte Bergen-Nord-Norge hele året
12.06.08 12:06
Nye Widerøe-ruter fra Rygge ?
28.04.08 13:20
Widerøe overtar Rørosruten
03.02.08 11:59
Widerøe til København fra Rygge og Haugesund
25.01.08 10:04
Flere Widerøeavganger fra Ørsta-Volda
23.08.07 12:55
Widerøe tilbake til Murmansk tirsdag
21.08.07 10:23
Suksess for direkterutene til Nord-Norge
16.07.07 08:50
Widerøe til Murmansk den 21. august
14.06.07 15:18
Widerøe tilbake på Andenes
02.02.07 17:00
Widerøe med sommerfly Oslo-Bornholm
11.10.06 13:16
Widerøe vurderer Kristiansand-Kjevik
10.05.06 09:40
Widerøe har åpnet ruten Bergen-Newcastle
30.03.06 09:26
Widerøe skal overta Vestlandsrutene
25.05.04 11:37
Widerøe tildelt kontrakten
05.03.04 22:45
Flere Widerøe-fly til Vestlandet
08.01.04 15:09
Widerøe utvider på Stavanger - Newcastle
07.01.04 14:34
Widerøe flyr kreftsyke barn til Legoland
13.08.12 10:39
Wideroe's to Purchase 4 Boeing Dreamliners
01.04.13 09:12
Tips en venn om denne saken!
Til (e-post): Fra (e-post):
Utskriftsvennlig versjon