Søk i arkivet
  Skal seile på Finskebukta:

Christian IV solgt til finske Stella
Color Line selger Christian IV til det finske finske selskapet Stella Naves Russia OY Ltd for 13 millioner euro eller vel 100 millioner kroner.  Skipet, som har seilt i Skagerak siden 1990, vil trolig bli satt inn i trafikk mellom Kotka i Finland og Sillamae i Estland.

Christian IV har trafikkert strekningen mellom Kristiansand og Danmark siden 21. juni 1990 og seiler i dag på linjen Larvik - Hirtshals. Denne ruten overtas 20. juni av SuperSpeed 2.
"[bilde]"
Christian IV (bakerst) og SuperSpeed1  i Kristiansand (Color Line)

Skipet skal leveres til sin nye eier i begynnelsen av juli måned. Det er ikke kjent hvilken ruten  den gamle "Quarten" skal seile i,  men  kjøperen  Stella Navis Russia planlegger  å gjenåpne den nedlagte ferjelinen mellom Kotka i Finland og Sillamae i det østlige Estland.  Oppstarten skule ha skjedd i mai, men bleutsatt i mangel på ledig tonnasje. Rederiet Narva Line, som trafikkerte denne ruten tidligere, innstilte seilingene i 2007.  Finske Stella  er flere ganger blitt nevnt som en mulig etterfølger.  

Fornøyd med handelen

Hos Color Line er man fornøyd med salget av Christian IV.

"[bilde]"
Trond Kleivdal
(colorline.no)
- Salg av eldre tonnasje og bygging av nye skip skal sikre vår ambisjon om å levere markedet de beste cruise og transportproduktene, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Rederiet  er tilfreds med avtalen som innebærer en salgssum som ligger over bokført verdi for Christian IV.

I perioden fra 2004 til 2008 har Color Line investert ca. 7,5 milliarder kroner i nye skip med tilhørende infrastruktur for å møte fremtidens behov i den viktige sjøtransporten mellom Norge, Danmark og Kontinentet.

Raske og miljøeffektive transportløsninger

Gjennom SuperSpeed konseptet innleder Color Line en ny æra i den tradisjonsrike trafikken mellom Norge og Danmark. Skipene øker tilgjengeligheten og korter avstanden vesentlig til det øvrige Europa.

- SuperSpeed er fremtidens skip, som vil frakte et stort antall passasjerer, biler og last effektivt og komfortabelt til og fra Kontinentet, sier Kleivdal.

SuperSpeed 1 ble satt inn på ruten Kristiansand - Hirtshals 13. mars i år og Super Speed 2 skal døpes i Larvik 19. juni med første tur mellom Larvik og Hirtshals 20. juni.

Overfartstiden mellom Kristiansand og Hirtshals er på tre timer og femten minutter. Tilsvarende mellom Larvik og Hirtshals blir tre timer og førtifem minutter. SuperSpeed konseptet representerer ifølge Color Line  en betydelig kapasitetsøkning mellom Norge og Danmark.

Fakta om Christian IV:

Skipet ble levert til Olau Line 5. mai 1982. Fred. Olsen Lines overtok skipet i 1989 og det ble registrert under navnet M/S Bayard med første tur fra Kristiansand 21. juni 1990. Color Line overtok selskapet i 1991 og skipet skiftet navn til Christian IV.

Tonnasje: 22 161 BRT
Lengde: 154,5 m
Marsjfart: 20 knop
Gjestekapasitet: 1860
Lugarer: 289
Sengeplasser: 728
Fraktkapasitet: 680 lane meter
Biler: 562

Tidligere saker:

Relaterte saker:


Tips en venn om denne saken!
Til (e-post): Fra (e-post):
Utskriftsvennlig versjon