Søk i arkivet
  Presentert i Drammen mandag:

NSBs nye tog på norsk jord

Det første av i alt 50 nye NSB tog er nå på norske skinner. Leverandøren Stadler har levert toget i henhold til tidsplanen, og i løpet av 2011 kommer i alt 10 nye tog til Norge. Toget ble vist frem for norsk presse på Sundland i Drammen 28. mars.
"[bilde]"
NSB`s nye "supertog" ( Åge Christoffer Lundeby/NSB)


- Dette er starten på en ny tid for NSB. Disse 50 nye togene er den største enkeltorderen på togmateriell i NSBs historie, og er en investering på drøye fire milliarder kroner, sier konsernsjef i NSB, Einar Enger.

Pålitelige tog

Pålitelighet har hele tiden vært førende for NSBs valg av nye tog. Toget er godt tilpasset norske klimatiske forhold med innvendige maskinrom og sårbare systemer og komponenter er flyttet vekk fra undersiden av toget. Stadler har levert samme togtype til en rekke vinternasjoner som Sveits, Finland, Østerrike og Tyskland.

"[bilde]"
Sittekomfort ( nsb.no)

Se flere bilder fra det nye toget HER

"[bilde]"
Einar  Enger
(nsb.no)
- De nye togene gir passasjerene en helt ny hverdag, med moderne fasiliteter og brukervennlige løsninger. Sammen med leverandøren Stadler har vi lagt opp en omfattende testing av togene både i Sveits og Norge for å gi kundene våre et best mulig togtilbud for fremtiden, sier Enger.

Se bilder fra Stadler-fabrikken i Sveits HER

Universell utforming

Det er lagt stor vekt på at toget skal være tilgjengelig for alle og universell utforming har vært særdeles viktig. Universell utforming var et av evalueringskriteriene da toget ble valgt. Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge. Tydelig merking, gode systemer for informasjon og romslig handikaptoalett i tilknytning til rullestolplasser er noen av de universelt utformede tilbudene.
"[bilde]"
Bagasjehylle (nsb.no)

Last ned dataark HER (pdf)

Nå venter en intensiv periode med testing, godkjenning for bruk i Norge og opplæring av NSB personell, før toget blir tatt i bruk i 2012. Først blir toget satt inn på strekningen Skien – Lillehammer.

Tidligere saker:

"[bilde]"
(nsb.no)
Fakta om togene:

NSB Regiontog:

  • Antall tog bestilt: 24
  • Antall vogner per tog: 5
  • Antall sitteplasser per tog: 263
  • Lengde: 105,5 meter
  • Bredde: 3,2 meter
  • Høyde: 4,4 meter
  • Vekt: 206,2 tonn
  • Toppfart: 200 km/t

Togene er bygget for å imøtekomme kravene om universell utforming, for å lage best mulig tilgjengelighet for alle.

NSB Lokaltog, lengre strekninger:

  • Antall tog bestilt: 26
  • Antall vogner per tog: 5
  • Antall sitteplasser per tog: 295
  • Lengde: 105,5 meterBredde: 3,2 meter
  • Høyde: 4,4 meter
  • Vekt: 206 tonn
  • Toppfart: 200 km/t

Togene er bygget for å imøtekomme kravene om universell utforming, for å lage best mulig tilgjengelighet for alle.


Tips en venn om denne saken!
Til (e-post): Fra (e-post):
Utskriftsvennlig versjon