Søk i arkivet
  Bergen Reiselivslag 30 år: 

Reiselivets Hederspris 2011 til Augustin-Terminus Gruppen i Bergen
Bergen Reiselivslags Hederspris 2011 er tildelt  Augustin-Terminus Gruppen ved direktør Kjetil Smørås.

Augustin-Terminus Gruppen og direktør Kjetil Smørås  er tildelt Reiselivets Hederspris i Bergensregionen. Prisen ble delt ut av Bergen Reiselivslag.

"[bilde]"
Prisvinner Kjetil Smørås flankert av styreleder Trond Tystad i Bergen Reiselivslag tilvenstre  og reiselivsdirektør Ole Warholm til høyre (LKF/visitBergen.com)

Om årets vinner av Reiselivets Hederspris 2011 sier juryen følgende:

"Augustin Terminus Gruppen har i all år jobbet langsiktig og er sterkt engasjert i å bidra til mangfoldet både i byen og reiselivsnæringen. En del av verdigrunnlaget i virksomheten er å bidra til fellesskapet.

Dette har blant annet gitt seg utslag i en lidenskap om å utvikle og ta vare på kulturhistoriske bygninger, verdier og lokal koloritt i sine virksomheter. Når overskudd skapes er det tanken “bedriften først” som gjelder, ikke minst for å skape en konkurranseposisjon som kan styrke særpreget til virksomhetene.

Dette har gitt byen steder som 400 år gamle Altona vinbar, restaureringen av det fredete Grand Hotel Terminus og nå går familieselskapet i gang med forskjønnelsen av den fredete eiendommen Zander Kaaes stiftelse fra 1770.

Gruppen har også et bevisst forhold til kunst- og kultur. Alle stedene er preget av norsk samtidskunst og virksomheten samarbeider og er sponsor for flere av byens kulturtilbud.

Bedriften var også den første virksomheten med Miljøsertifisering i sin sjanger i Bergen. Stedene benytter også kunst meget aktivt for å skape en særpreget identitet og personlighet.

Dagens leder Kjetil Smørås, og hans foreldre før ham, har i alle år engasjert seg i fellesoppgaver innen reiselivet. Dette har de siste årene blant annet inkludert posisjoner i styrer, utvalg og råd som Fløibanen AS, Rådet i Akvariet, Hordaland og Bergen Reiselivsråd, RBL Hordaland, Bergen Sentrum AS og Fjord Norge AS.

Kjetil Smørås og derav også andre familiemedlemmer har derved i alle år vært opptatt av å bygge både Bergen og Fjord Norge regionen som spennende reisemål. Fra å eie og drive ett hotell, eier og driver familien to hotell, flere spisesteder og er i gang med nok et stort hotell i Bergen i messesenteret i Solheimsviken.

Kjetil Smørås har vært styreleder i Fjord Norge i seks år, og har vært en viktig bidragsyter til at Fjord Norge regionen har sikret seg NCE status (Norwegian Centre of Expertice – Fjord Norway). Regionens samarbeid har styrket seg under hans tid som styreleder både strategisk og gjennom økte midler til markedspåvirking.

Kjetil Smørås og Augustin Terminus Gruppen pågangsmot for å gjøre Bergen og Fjord Norge til mer spennende reisemål mener vi herved bør anerkjennes gjennom Reiselivets Hederspris 2011".

Prisen er tidligere delt ut 14 ganger. Foregående vinnere er:

  • 1999 (for 1998), Den Nationale Scene.
  • 2000 (for 1999) Akvariet i Bergen.
  • 2001 (for 2000) Eric Saudan, innehaver av Lyststedet Bellevue og Fløien
    Folkerestaurant
  • 2002 (for 2001) Ole Blues – Bergen Music Fest
  • 2003 (for 2002) “Produktet Norway in a Nutshell” ved Fjord Tours
  • 2004 (for 2003) Revy og Teaterservice AS
  • 2005 (for 2004) Turistbuss Bergen AS
  • 2006 (for 2005) Avinor Bergen
  • 2007 (for 2006) Fløibanen
  • 2008 (for 2007) SK Brann
  • 2009 (for 2008) Ekstremsportveko på Voss
  • 2010 (for 2009) Bergen Live og frivilligheten på arrangementene
  • 2011 (for 2010) Tore Hordnes og Friidretten i Bergen
  • 2012 (for 2011) Augustin Terminus Gruppen

Utdelingen er blitt en fast tradisjon og deles ut årlig på årsmøtet til Bergen Reiselivslag.
Juryen for 2011 har bestått av styret i Bergen Reiselivslag som fattet sitt vedtak den 24. april 2012.


Prisens statutter:

Bergen Reiselivslag ønsker å hedre den person, bedrift eller institusjon som hvert år har bidratt sterkt til å utvikle reiselivet i Bergensregionen, enten på markedssiden eller ved god produktutvikling. Kandidaten må også ha et fremtidsrettet perspektiv og bidra til felles merkevarebygging av Bergensregionen.

Det er utarbeidet en spesiallaget plakett som prisvinneren mottar på årsmøtet til Bergen Reiselivslag


Tips en venn om denne saken!
Til (e-post): Fra (e-post):
Utskriftsvennlig versjon